Săptămâna aceasta are loc la Mezaninul palatului Univers Piața de Artă și Design. Organizatorii ne promit în weekendul 21-23 octombrie o sală plină cu zeci de standuri cu artă, design și cărți, așa că am întrebat artiștxii prezenți la PAD:
Care este obiectul/lucrarea pe care mizați la Piața de Artă și Design?
Răspunsurile le găsiți mai jos.
Cassandra Pop (artistă): Trilit este un desen (o construcție) care face parte dintr-un studiu personal. În cadrul evenimentului Piața de Artă și Design urmează să redesenez acest/același desen. Această reproducere manuală, fără o însemnătate, este un exercițiu pe care simt nevoia să îl fac câteodată, până la următorul desen.
Vasile Leac (poet și artist): Există locuri pe Terra unde natura are un comportament mai excentric, crează forme ciudate în piatră sau colorează pur și simplu munți întregi (Serrania de Hornocal). Face natura artă sau sunt manifestări rarisime ce aparțin geologiei sau vulcanologiei? Nu am un răspuns clar la aceste fenomene, poate că și natura face artă cum unii dintre noi picteză sau cioplesc statui sau mai știu eu ce. De câțiva ani caut locuri de genul ăsta și colecționez obiecte artistice de mici dimensiuni, create de natură, în special pietre, nisip și soluri colorate. Sunt gratis și poți să-ți decorezi locuința cu ele. Nu există o legislație clară în privința asta, deocamdată, dar poți să iei o piatră dintr-o râpă și să o combini cu alt material și s-o dăruiești cuiva. Gestul trebuie privit ca un mod de conștientizare a perisabilității vieții, a trecerii timpului. Este etic ce fac? Probabil că nu, dar în comparație cu industria extractivistă din prezent sunt departe de a pune în pericol viitorul planetei. Oricum, viitorul Terrei spre asta se îndreaptă, spre piatră și nisip.
Irina Motroc (artistă): Pentru ediția curentă Piața de Artă și Design o sa vin cu seria „Memoria apei” care este compusă din 9 gravuri în aquatintă. Proiectul „Memoria Apei” este un demers de chestionare a autenticității amintirilor, materializat printr-un proces de descifrare, dezmembrare și realcătuire a structurii acestora, în încercarea de a readuce în conștient fragmente care alcătuiesc ansamblul personalității noastre. Proiectul discută modul în care păstrăm amintirile, influențele care transformă percepția, felul în care inconștientul relevă raportarea la perioada timpurie a dezvoltarii noastre și interferența cu personajele din universul imediat. Gravurile au ca bază de lucru arhiva de fotografii a familiei. Odată cu trecerea timpului memoria devine volatilă, uneori se poate vedea ansamblul, alteori doar anumite aspecte sunt evidențiate, detaliile se pierd, imaginea se deformează. Datorită faptului că este un proces intim de cercetare artistică e dificilă o ierarhizare a lucrărilor. Cu toate acestea, cu unele dintre ele am o conexiune specială. Am observat de-a lungul timpului că tocmai acestea au fost și preferatele celor care au selectat sau achiziționat lucrări din serie. O să aleg să nu influențez și să nu indic pentru că am devenit curioasă să testez în ce măsură transpare legătura dintre artist și lucrare.
Enda The Label (bijuterie contemporană): Mă bazez pe colierele din colecția ”Enda x Kadna”, o colecție al cărei concept este de a aduce împreună pasiunea mea pentru ilustrație și bijuterie. Lucrate manual și inspirate din ilustrațiile Kadna, colierele vin însoțite de câte o ilustrație dintr-o serie limitata. Acest duo unic de bijuterie si ilustrație, este rezultatul unui exercițiu personal prin care am dorit sa extind universul ilustrațiilor mele în sfera bijuteriei si viceversa.
Sașa Lazăr (artist): Sătul de reprezentările simpliste si repetitive care împodobesc publicațiile ultimului secol – or so, omul invizibil pozează pentru prima oară după 1897, anul apariției romanului omonim, de H.G. Wells, în micul meu studio din Popa Petre 14a. Vedeți rezultatul, o pictură, în spatele mesei 7, (din cadrul Pieței de Artă și Design, între 21 și 23 octombrie).
Emilian Pospaii (artist): Mizez pe câteva seturi de versuri din cartea mea ”Catacombe”, tipărită la Fabrik și publicată în 2020. Sunt versuri care explorează pasajele subterane proprii, natura și corpul în pauză. Cartea cuprinde 123 de poeme care refac o hartă mentală a călătoriilor întreprinse pe parcursul anului 2019, cu toate viziunile și cobrele de moment. Versurile și structura poemelor respectă și fac parte din tipul meu de gândire, de enunț. Vă invit să o căutați la PAD și să o răsfoiți.
Paper Traffic (editură): Din întreg catalogul editurii Paper Traffic, publicația ”Volverás” se distinge ca fiind un document de contrabandă. Primul volum se prezintă într-un tiraj de 22 de copii legate și lipite manual. Tema centrală a prozei și poeziei selectate este întoarcerea, de unde și numele. O colecție de texte piratate din scenarii de film, micro-fragmente de poezii și tweet-uri, publicația nu are autori sau o origine clară a materialui prezentat. Ca un set bun de la club unde nu îți mai pasă de track id și nici Shazam nu ar ști. Predomină totuși textele originale, care împreună cu cele remixate și bucățile traduse, dislocate, tăiate și cusute formează o nouă narativăUn exercițiu în reconstrucție, trafic și identitate.
Lea Rasovszky (artistă): Prefer să fiu surprinsă de ce se întâmplă. Tot ce prezint la PAD sunt lucruri la care țin, nu pot spune că mizez pe ceva anume. Sunt și eu curioasă de preferințele celor care vor veni.
Covrig (artistă): Stilul meu de ilustrație e simplu și se întâmplă să desenez destul de des, așa că o să aduc ceva desene originale, frum înrămate, bune de atârnat unde vor oamenii. Îmi place să primesc poze de la oameni care au decis să-și pună un covrig pe pereți, am adunat de la sufragerii de design interior sau din baie în fața veceului. Sper să dau multe desene, atât de multe încât să abunde de covrig la Valea Cascadelor în 50 de ani.
Cutra (publicație): Cutra#4 MIȘCAREA este al 4-lea număr în print al revistei CUTRA, un proiect editorial colectiv, feminist și queer. Numărul #4 conține articole în proză, poezie, lucrări vizuale și performative de: Ada Mușat (ADAM), Adriana Preda, Ana Popapa, Anca Bucur, Andriana Oborocean, Andy Andreea, boivoid, Carolina Vozian, Chlorys, Elena Stancu, Elis Eliane, Ioana Toloargă, Iuliana Dumitru, Luca Istodor, Megan Dominescu, Miruna Boruzescu (Borusiade), Raj, Simina Guga, Sofia Zadar, Tăietzel Ticălos, Veda Popovici, yigru zeltil. (っ◕‿◕)っ ♥ Coperta – Megan Dominescu ♥ Design Grafic – Aron Madon ♥ Echipa CUTRA – Ali Venir, Iris Horomnea, Lav Ionescu, Nanci Nanculescu.
CUTRA e și online pe www.cutra.ro, cu un conținut diferit de numerele în print ale revistei ♥
OVAL (bijuterie contemporană): În seria pe care am pregătit-o pentru PAD și care se numește Letters, se găsește o broșă cu monograma în alfabetul Braille. Este o piesă care poate fi derivată în litera pe care vrei să o porți și care e și primul exercițiu OVAL de a integra perle în bijuterie. Așa că am pus estetica simpla de până acum și am făcut și un pas lateral, un adevărat act de curaj, o bucurie pentru ochi.
Dezarticulat(editură/pagină meme): Probabil că titluri căutate vor fi proaspăt lansatul volum de poezii Gioco di mano al moșului Radu Demetriades, Șpecul lui Fiastru sau și mai proaspătul roman grafic Războiul caselor și străzilor, pe care îl lansăm la piața de artă și design. Dar de mizat pariem cu o cota de 1.02 la superbet pe cinecartea Ursul din Cămară, o animație pe hârtie realizată de Diana Necșulescu după o idee de redacția noastră. Vino la PAD să răsfoiești cinecartea și să dai afară ursul din cămară trăgându-l de știi tu ce. E necesar.