Homeopinii blestemateBăi politicienilor, cine plătește parcarea pentru Uber în București?

Băi politicienilor, cine plătește parcarea pentru Uber în București?

Zilele astea dansăm în familie și discutăm puternic în bulicică despre taxele de parcare în București și cum facem să fie bine pentru toată lumea implicată: pietoni, șoferi, bicicliști, trotinetiști, pescăruși și alte patrupede. S-au găsit și „inamicii poporului” pe la unii politicieni de dreapta: evident că tot duamna Firea, prin compania municipală de parcări înființată de ea (pe modelul oricărui oraș din Vest care are companii în loc de departamente). Și mai e un mare vinovat, statul mai exact municipalitatea prin reprezentanții ei în parcările plătite, stat care e corupt de la natură, bineînțeles. Ne trebuie o administrație curată, eventual din sânul partidului care tot ne salvează țara de 10 ani. A, stai e deja la putere…

Despre elefanții de pe trotuare deghizați în aplicații de transport tip uber, nicio vorbuliță.

Mă hazardez eu la o opinie.

Înainte să se legalizeze Uber de facto în București existau doar în jur de 7.000 de licențe de taxiuri, și taxiuri cu totul bătea probabil spre 10.000, cu pirateria venită din Ilfov. După ce s-a legalizat Uber, numărul de taxiuri de facto ajunsese pe la 40.000 prin 2018 (parcă).

Alea erau doar mașinile Uber. Între timp s-au dezvoltat și Bolt, Freenow, Glovo, Tazz și alte platforme în care poți să vii cu mașina de acasă. Ar fi frumos ca PMB să poată să ceară oficial toate datele colectate de companiile astea despre șoferii lor, de la numărul de mașini, la distribuția lor pe ore și zile, respectiv tipurile de mașini. Prin oficial vreau să zic “cu forța”, pentru că am impresia că n-or să vrea să le dea de bunăvoie.

Eu estimez undeva la 100-150.000 de mașini care umplu zilnic traficul pentru taximetrie și coletărie app-based. În baza unei discuții avută cândva cu un șofer, („asta e de bătaie, acasă am una mai șmecheră”) bănuiesc și că o parte din aceste mașini sunt a doua sau a treia mașină per familie. Majoritatea, însă, sunt cel mai probabil singura mașină a „partenerului Uber/etc”, personală sau luată pe flotă (i.e. Pelicanul 2022), dar care oricum ai da-o are nevoie și ea de un loc de parcare. Loc de parcare pe care mă îndoiesc că îl plătește compania sau flota.

Așadar, păzea la frontul ăsta care stă să se coacă, cu îmburgheziții din centru sau aspiranții lor, care vor să aibă mașina la scară și cărora o să li se rupă acușica inima de săracii oameni muncitori care vor fi împovărați de Nicușor cel Devenit Rău prin taxa de parcare mărită. Se va striga probabil despre stânga care nu apără drepturile muncitorilor, de către aceeași cireadă care urla la aceeași stângă că de ce nu vrea servicii moderne și critică intrarea Uber pe piață.

Da, drepturile șoferilor de taxi și livratorilor au nevoie de apărare, dar în primul rând apărare în fața sistemului de exploatare impus prin uberizare. Soluția aici e, desigur, banală: angajatorul trebuie să plătească taxa de parcare. Care angajator? Ăla care investește milioane în lobbying ca să te convingă că nu e angajator, doar intermediar.

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

0FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

Populare

Filip Cristian, cryptomiliardarul de 19 ani de pe tiktok de proiectele...

7
Dacă ne urmărești ziarul de postironie și scandal, știi probabil că redacția noastră are o pasiune pentru tancuri financiare și tot ce înseamnă zona crypto. Dar atunci când aceste două elemente rare se întâlnesc și se unesc ca Voltron, trecem de pasiune și ne apucăm de doxat ca în rândurile de mai jos pentru că sunt semne că e pe cale să se întâmple o escrocherie.