Homekino killerRecenzie: Babardeală cu bucluc sau Porno Balamuc e un mare delir...

Recenzie: Babardeală cu bucluc sau Porno Balamuc e un mare delir conservator

Babardeală cu bucluc sau porno balamuc a câștigat Ursul de Aur... |  PROFIT.ro

Am văzut Babardeală cu bucluc sau porno balamuc pe un site unde e încărcat ilegal. Nu înțeleg de ce trebuie să-l văd pe ascuns, când filmul a fost făcut cu bani de la stat. Plus că tot filmul e despre cât suntem de needucați. Păi, nush, dați drumul la cultură, n-o mai țineți pentru festivaluri.

Anyway. Înainte să-l văd m-am interesat ce înseamnă babardeală și am aflat că e un futai rapid, eventual în toaleta școlii. Filmul începe promițător, cu un cuplu căsătorit care se filmează făcând sex. Avem prim-planuri, avem felație, avem probleme cu erecția și un pic de BDSM. Femeia e profesoară de istorie la un liceu bucureștean de elită cu nume de legionar, iar înregistrarea partidei de babardeală apare pe un site porno, încărcată chiar de ea. Părinții cu elevi în clasa ei află, se scandalizează și convoacă o ședință cu părinții ca să fie judecată. Asta e intriga.

Filmul are trei părți, în prima facem un tur de București în cheie porțile Orientului: ce murdar/agresiv/poluat e. Te simți ca între statusuri indignate de prin bula de pe FB: mașini parcate pe trotuar (de vreo cinci ori, ca să pricepem), bannere cu reclame la chestii de popor cu orizonturi meschine, jocuri de noroc, bătrâni care-și dau jos masca în farmacie ca să vorbească despre vindecarea prin tămâie, case de patrimoniu pe punctul să se dărâme, copii care îi spun la revedere mall-ului. Pe scurt, petrece vreo 40 de minute arătând cu tușe groase că vina pentru înapoiere o poartă fără îndoială individul că așa e el, mai periferic. Daca în film n-ar fi primăvară/vară probabil am avea și cinșpe cadre prea lungi cu lipsa de apă caldă/căldură din București. Așa avem doar un prim-plan cu un banner electoral al lui Firea.

În partea a doua a filmului avem o însăilare de și mai multe clișee orientaliste din trecutul și prezentul țării noastre periferice și clasismul lui Jude pur și simplu dă pe dinafară. După ce a punctat toate criteriile ca să califice omul obișnuit ca balcanic cu apucături fasciste/rasiste/misogine de ce nu, după ce nu ratează nici ocazia să ne arate că unele manele au text misogin și deci wink wink get it, în partea a treia trece la rezolvat problema morală pusă la început.

Ne întâlnim cu bogații, adică părinții cu copii în clasa profesoarei care s-a filmat făcând sex. Ideea, iarăși transmisă cu sublinieri și semne de exclamare ca nu cumva să ne scape mesajul, cam cum ar fi un text de Tismăneanu dar transpus în film, e că și elitele sunt la fel de nespălate/needucate/rasiste ca omul de rând pe care l-am cunoscut în secțiunea precedentă. Vorbesc urât, neagă holocaustul, amenință cu violența împotriva femeilor, sunt superstițioși și cred în popi, etc. Se citează iarăși amplu din statusuri și comentarii de pe FB, pe unele mi le amintesc mot-a-mot.

Se mai și dictează din studii pe educație de Țoc și Căstăian, suficient cât să te simți pe grupul de FB Părinții cer schimbare, și te întrebi dacă Jude nu ar fi vrut de fapt să scrie un articol într-un jurnal de specialitate dar l-a picat la peer review. Pentru că nici problema morală nu există de fapt, e clar de la început cine e rău și cine e bun, nu e nicio tensiune. De aceea nici nu i-a ajuns de fapt lui Jude de o poveste, ci doar de o alăturare de notițe și însemnări nedezvoltate din care poate cu puțin efort ar fi putut scoate o satiră mai memorabilă.

De altfel, chiar și cei buni din film operează în același context conservator pe care cică l-ar contesta: profesoara se dezvinovățește în principal spunând că partenerul ei nu era doamne feri vreun amant, ci chiar soțul cu care s-a cununat la biserică, și că nu a încercat să arate ceva nepotrivit copiilor, filmarea era pe un site pentru adulți, doamne feri să lăsăm copiii să afle cum au fost făcuți. Deci fix nimic nu este chestionat în acest mare film premiat, rămânem în zona de confort. Ambiția e poate mare, dar tocmai periferia pe care vrea Jude s-o denunțe îi întunecă și lui dexteritatea artistică și iese doar de un pic de artă complice cu status-quo-ul dar cu poleială woke.

Aflăm doar că suntem un popor needucat și că până și elitele noastre sunt de tot rahatul, dar nu pentru că ar fi exploatatoare și abuzatoare conform modului de producție în care trăim, ci pentru că sunt la fel ca poporul de rând, rasiste/fasciste/needucate, adică nu se pot ridica la nivelul responsabilității individuale prin care fiecare dintre noi am putea salva lumea. Sunt câteva încercări timide de feminism de-ăla în care tot ce-i trebuie femeii ca să se emancipeze e să nu mai fie muză de bărbat, adică să-și încarce singură partidele de sex pe net, și cam atât.

Un mare delir clasist acest film, de fapt profund conservator chiar dacă vedem vulve și penisuri în prim plan. Brecht își trage palme pe undeva prin vreun mormânt și repetă obsesiv: nu asta voiam să zic cu Verfremdungseffekt băi nene. Noroc cu Katia Pascariu, care face un rol superb aproape numai din ochi, restul e sub mască. Să vină un film pe măsura talentului ei, că e păcat.

3 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Populare