Critica de film cu C mare românească e într-un moment de maximă amplitutdine în 2021, am putea spune că e pe cale să explodeze de la atâta bine la fel ca cinematografia autohtonă. Hegemoniile se înțeleg bine între ele. Critica aceasta de film cu C mare polemizează în stânga și în dreapta, dă cu ghioaga neaveniților care au și ei păreri pe ziare de satiră ca Trepanatsii, răspunde tăios și arogant oricui vrea o bucată din felia de tort. Critica de film cu C mare e ca o piesă de Tzancă Uraganul. Face și desface, scoate cărți de promovare cinefilă la edituri prestigioase din afară care să ghideze Occidentul prin universul întortocheat al unui Radu Jude, se mișcă bine de tot.
The Bad and the Ugly
Două filme cu un PR fabulos, care de fapt sunt exclusiv PR, Colectiv și Babardeală, i-au făcut pe profesioniștii criticii să tresalte de fericire.
Colectiv e un model de publicitate care trebuie călărit de profesioniști. Filmul focalizează pe niște oameni care au suferit, îi face martiri, și adaugă în prim-plan doi salvatori, Tolontan-Libertatea și Voiculescu-USR, care sunt promovați ca branduri de protestatari. E apă la moara ideologică „rezist” a curățării de sistem.
Babardeală e un pic jenat la capitolul PR, bagă în schimb porn ca să compenseze. Filmul face ce trebuie din punctul de vedere al USR-ului. Pune în centru o eroină-demnă, o Ecaterina Teodoroiu în neoliberalism (un fel de personaj feminist cu trăsături de Tolontan și Voiculescu) și critică dur la sânge pe oamenii din jur care sunt antisemiți, colectiviști la minte, anti-sexualitate liberă și cu orizonturi extrem de înguste. E nevoie de oameni ok care să introducă o altă atitudine, și iată că îi vom găsi în curând, și da, suntem noi, e evident, nu?
Dar cine suntem noi, viitorul României?
Tolontan în Colectiv este un jurnalist integru, un cavaler al tristei figuri care se bate cu un sistem constituit din grobieni ca Mircea Badea, oameni cu pistolul în buzunar.
Voiculescu e un fel de imagine a capitalului financiar, ErsteBCR, un investitor privat care s-a săturat de sistemul public, și care ascultă și înțelege totul cu dorința nestăvilită de schimbare.
Radu Jude este un provocator intelectual care într-un spațiu fob de toate felurile îi arată sistemului cât de urât e. Cei din jurul tău locuiesc într-un spațiu rasist, homofob, anti-queer, dar iată că o Românie nouă e posibilă, și e România lui Babardeală, a curajului de a pune porn cu tine online, de a te vulnerabliza la extrem.
Ce este mai feminist decât să arăți sistemului că este putred cât timp tu îți împărtășești fragilitatea umană cu ceilalți?
Valul USR-ului cinematografic e în creștere, își spun profesioniștii, și întrebarea e cum poți să te profilezi mai bine în el. Babardeală e artă, aici se poate discuta, Colectiv-ul e documentar sobru, dar cumva nu atât de plin de înțelesuri ca Babardeala. Cum facem să arătăm publicului multiplele valențe ale acestor capodopere de PR?
Singura șansă e să mergi pe cartea expertului, cel care și-a dedicat viața analizelor formale în filme, care poate să îți spună de critica franceză de film noaptea dacă îl trezești din somn și care nu suportă impostorii. Însă în fața criticilor, rodați în analize detaliate și academice, se întinde marele spațiu vast al PR-ului autohton. Cum să răzbești în el? Ce să faci cu monstrul promovării personale în condițiile capitalului acerb?
Folosește-l inteligent, își spun profesioniștii criticii. Cum să o faci?
Este media pregătită pentru noi, criticii cu C mare?
USR-ul în atitudine înseamnă că vei năuci cu ghioagele tale cinematografice orice oponent incoerent. Vei fi un CTP al expertizei cinefile dar cu studii și articole serioase. Și totuși, spațiul media nu e deloc deschis pentru o astfel de atitudine serioasă. Poți să te compromiți, să joci rolul expertului, când ce se vrea de la tine e distracție cum face Selly? Ești tu capabil să vii cu o replică nuanțată până la nivelare atunci când Serghei Mizil își bagă toată pula în filmul lui Jude la Capatos în emisiune? Încotro să merg, iată o întrebare care a început să îi macine pe criticii serioși.
Așteptăm cu maxim interes să facă mutările decisive.
Unde gasesc inregistrarea cu Mizil de la Capatos?