
Sleep Paralysis dar în colțul camerei e Selfie69 care primește finanțare de la CNC plus de la încă 10 entități private în timp ce stângulitsa atârna de un Patreon amărât și de câte un AFCN când mai pică.
Despre ce e
În Selfie 69 (2016) regia și scenariul Cristina Jacob (care a regizat și Oh, Ramona!, pe care de-abia așteptăm să-l recenzăm trepanat), continuarea lui Selfie (2014), din care din păcate nu mai țin minte nimic, doar că apar Smiley și Alex Velea (product placement uman), ni se prezintă aventurile a trei Ligii și trei Tibii. Evenimentul care pornește acțiunea filmului e despărțirea unei Ligii numită Roxana de un Tibi numit Magi, care e magician și e poreclit după profesia sa. Gen imaginează-ți că lucrezi la suport tehnic pentru Ken și Karen din amerikkka care nu se descurcă cu noul lor iPhone și porecla ta e Suporti. După ce se desparte de Tibi care se joacă toacă toată ziua jocuri video și nu face niciun fel de muncă domestică, ba mai mult, agresează pisica Roxanei și face și mișto de Roxana că e nervoasă pentru că e în PERIOADA AIA A LUNII, Roxana iese cu prietenele ei Yasmine și Ana la o seară în oraș. După distracția epică din centrul vechi, ele fac un pariu pe Facebook live, unde își zic să se căsătorească în 3 zile (nu am înțeles dc). Revenind la Tibi-Magii, el mai are doi prieteni, pe care am uitat cum îi cheamă și mi-e lene să mă uit la lista de personaje, așa că vor fi Tibi 2 și Tibi 3. Ca să uite de despărțire, îl duc pe ăsta la lucrătoare sexuale, de unde încep o serie de aventuri problematice despre care vom vorbi mai jos. Cele 3 Ligii trec și ele prin multe aventuri încercând să ducă la capăt pariul. În final Roxana se împacă cu Magi și se căsătoresc, Yasmine este cerută de un luptător anti-tero după ce o amenință cu Kalash-ul făcut la fabrica de armament de la Cugir iar Ana nu se mai împacă cu Tibi al ei, deși ulterior îl ceruse, alegând să fie femeie independentă. Filmul se încheie cu nunta Roxanei-Ligia cu Tibi-Magi pe aeroport pe o melodie semnată Smiley, HaHaHa Production făcând și toată coloana sonoră de la film.
Filtrul ideologic
E timpul să ne punem ochelarii ideologiei care ne fac să nu ne mai placă nimic niciodată. Filmul e în mare un colaj de clișee problematice (sexiste, rasiste, transfobe) preluate din filmele amerikkkane de acum 20 de ani, tip American Pie. Clasicul război dintre sexe cu bărbații care nu înțeleg complexitatea femeilor și cu femeile care au ca scop în viață căsătoria. Cum ziceam mai sus, o serie de aventuri foarte problematice încep o dată ce trei Tibi ajung la lucrătoarele sexuale. Bordelul respectiv e deținut de o matroană din Moldova (bineînțeles), jucată de Maia Morgenstern care imită accentul rusesc (hello filme americane cu ruși malefici cărora le e dor de Razboiul Rece) și care are alături de ea doi bodyguarzi fioroși (tot moldoveni din Transnistria), deci bifate toate stereotipurile cu moldoveni și implicit ruși răi. Continuând din rău în mai rău, unul din Tibi ajunge la o lucrătoare sexuală transgender și pleacă oripilat și speriat când îi vede penisul prin chiloți și pe ecran ni se arată blue screen-ul de la Windows. Trope-ul ăsta nu e nou, a fost forjat la maxim în filmele americane din anii ‘90 (Puteți să vă uitați la documentarul Disclosure care vorbește despre reprezentarea persoanelor trans în cinematografie) și este cu atât mai problematic încât astfel de atitudini și reprezentări duc la abuzarea fizică a femeilor trans. Ca să nu mai zic că în varianta SDH a subtitrărilor (pentru persoane cu deficiențe de auz), lucrătoarelor sexuale li se spune ”prostituate” iar în end credits apar ca Curva Travestit, Iulia Curva 2 (în subtitrări Iulia rămâne ”prostituată” cam jumătate de film, deși îi aflăm numele) și Lili Curva 3. Se face dimineață și Tibi 2 și Tibi-Magi îl așteaptă în mașină pe Tibi 3 să iasă și el. Tibi-Magi continuă momentul problematic și îl întreabă dacă a pupat-o pe gură pe fata trans (măcar i-a folosit genul corect) și imediat după își retrage întrebarea spunând că ar prefera să nu știe (moment de țipat în pernă). Tibi 3 iese cu Iulia, lucrătoarea sexuală din Moldova, și o salvează într-un moment tip Pretty Woman, unde bărbatul prin dragostea salvează femeia de la munca sexuală, care e prezentată doar ca trafic de persoane.
Fetele au și ele seria lor de aventuri problematice. Ana ajunge la o ghicitoare romă, numită stereotipic Diaspora și prezentată la fel de stereotipic, care o ia mai mult la mișto și este sugerat că e mai degrabă pusă pe șmecherii și nu vrea decât să o înșele la bani pe Ligia asta care vrea doar să se căsătorească. Yasmine intră într-un binging de date-uri și printr-un montaj cu ea la cafenea și cu mai mulți bărbați care stau în locul din fața ei, ne este prezentată oferta slabă de dating pool masculină. Printre ei se află și un bărbat care se bâlbăie și cumva ne este prezentată această chestie ca fiind amuzantă (cam ableist filmul) și Yasmine îl refuză deși și el era în asentiment cu ea dorindu-și la fel familie tradițională. Roxana iese și ea la un date cu un străin care o invită în barul unui hotel și devine agresiv cu ea, dar Yasmine o salvează în ultimul moment.
Yasmine ajunge să facă sex și cu o femeie, în momentul queer al filmului. Deși Laura părea încântată de noapte de sexică ajungând chiar să spună că ar vrea mai mult de la ea decât sex, Yasmine o dă afară din casă. Laura îi spune că se poartă cam ghenă cu persoanele cu care e, replică care va apărea mai încolo într-un colaj unde Yasmine își amintește toate cuvintele urâte care i-au fost adresate având un fel de wake up call, Laura fiind folosită ca să ducă povestea Yasminei mai departe, nu ca personaj în sine.
Alte faze tip American Pie
-Tibi 3 care recunoaște o femeie care l-a păcălit cu niște bani după fund.
-Yasmine care merge la o înmormântare și se dă la un bărbat căsătorit, iar Antonia (soția lui în film) îi dă ditai ghiontul și îl mustrează că i s-a sculat rushinik (da, îl vedem cum se apucă de rușinik chiar când preotul care face slujba spune ”este dreaptă” – crek s-a râs cu spume la filmări și montaj).
-Tibi-Magi care se duce la tatăl Roxanei ca să ”o ceară”, adică să îi dea el voie să se căsătorească cu ea și asta e prezentat ca un moment super romantic, nu ca momentul patriarhal care este în care femeia devine marfă tranzacționată de bărbați.
Gimnastică mentală ideologică
Cam greu, dar am reușit să scot cumva prietenia dintre fete, care se ajută și susțin între ele mai mult decât băieții care ajung să facă un heist tip Ocean’s Eleven plus fazele în care băieții cu care ies ele la date li se varsă pahare în față pentru că sunt bădărani.
De ce să-l vezi?
Pentru atunci când iei o sondă de petrol din Războiul din Golf ăla original din anii ‘90 de au făcut americanii crime de război grupa mare, și forezi cu ea în cutia craniană până ajungi să umbli cu o gaură în cap pe stradă de te întreabă lumea: ”de ce ai mey o gaură în bibilik?” și le răspunzi: ”poi am vrut să văd selfie69.”
Notă de subsol:
Filmul începe cu Loredana care fumează dintr-un cui la o nuntă, deci posibil ca totul să fie doar tripul ei.