Homeopinii blestemateȘoșoci vs Oameni Frumoși: De ce a ieșit un safari jurnalistic fix...

Șoșoci vs Oameni Frumoși: De ce a ieșit un safari jurnalistic fix cum te-ai aștepta

Senatoarea independentă Diana Iovanovici Șoșoacă și-a arătat încă o dată natura de atractor straniu, provocând un haos generalizat în țară după un conflict cu o jurnalistă italiană de război. Vorbim de urlete, sechestrare, bătaie, filmări multiple din unghiuri diferite, un număr incert de dosare penale și un fluviu de caractere revărsat pe rețelele sociale și în presă pentru a discuta ceea ce ar putea fi descris de istoricii viitorului ca Momentul Zero. Sau poate uităm toți de asta peste 2-3 zile, când o mai scrie cineva că nu îi încape pula în jeanși.

Deci ce s-a întâmplat?

Bună întrebare! Ca niște vânători extrem de fotogenici ce suntem, ne-am aplecat peste țărâna internetului și am început să adulmecăm urma poveștii, îmbrăcați în chiloți din piele de leopard și cu stiloul-suliță ținut strâns în mâna dominantă. Pentru că trăim aproape în Metavers, urmele prăzii informaționale se prezintă mai întâi sub formă de video, astfel că ne-am uitat la un clip de YouTube care a tot circulat. Sincer, ne-am uitat mai mult să vedem ce meme putem să extragem din întâmplare, fiind convinși că este vorba doar de un episod clasic al sitcomului problematic care este Șoșoacă. Clipul l-am preluat de la fostul jurnalist Mircea Barbu, devenit între timp fixer – adică un fel de Tinder pentru jurnaliști străini – și șef pe comunicare la îndrăgitul ONG verde Agent Green, așa că nu ne-am uitat la contul de YouTube inițial. 

Clipul începe in media res și ne arată câțiva actori: jurnalista italiancă Lucia Goracci, jurnalista româncă Delia Marinescu (fixerul), cameramanul pe a cărui față se citește expresia “băga-mi-aș pula ce mi-a trebuit mie să vin în România” și încă un număr de indivizi în geci și paltoane care nu fac mare lucru. Aproape toată lumea are un instrument de înregistrare audio-video în mână, ca într-un fel de Mexican standoff post-adevăr. Vocea puternică a doamnei senator constituie fundalul sonor, aceasta executând un script inspirat din faimosul skit “Escroaca, șomâldoaca!” a răposatului Vadim. Toată lumea vorbește într-o engleză stricată, inclusiv românii între ei. Înțelegem că s-a sunat la Poliție, iar jurnaliștilor li se cere în mod repetat să șteargă ce s-a filmat și să se identifice, iar ei încearcă să priceapă de ce li se cere asta. Jurnalista italiană repetă bulversată că este jurnalistă atunci când i se cere să se identifice și iese pe ușă în momentul în care o deschide cineva să intre. Ăsta e un moment cheie, pentru că Șoșoacă zice doar “lăsați-o să iasă”, așa că începi să te întrebi de ce se vorbea de sechestrare. După câteva minute de discuții fără nicio noimă apare și un echipaj de poliție care încearcă să afle ce se întâmplă. Pe ușa deschisă intră un pic mai târziu jurnalista italiană, cu telefonul în poziție de filmare. Asta îi produce un stres teribil senatoarei, care se îndreaptă spre ea ca s-o oprească, moment în care jurnalista începe să strige (termen relativ, dat fiind fundalul sonor antemenționat) că ea este presa liberă. Cele două sunt flancate de polițiști, care însă nu par să fie capabili să le distanțeze. Se formează o busculadă cu jurnalista în prim plan trasă dintr-o parte în alta de polițiști și de cel ce deducem a fi soțul senatoarei, Silvestru Șoșoacă, alintat de aceasta Silviu. În urma bruscărilor repetate jurnalista rămâne fără mască și fără niciun motiv de a se abține, astfel că începe să țipe din toți rărunchii la toată lumea, acuzându-i și pe polițiști că nu o protejează pe ea, presa liberă. 

Dacă te uiți doar la clip, înțelegi poziția mai nuanțată a lui Mircea Barbu, care evidențiază și greșelile practice și etice făcute de echipa de jurnaliști – poziție pentru care a fost luat la rost de alți jurnaliști îndrăgiți, inclusiv legendarul Alex “Cioată” Nedea. Dacă te uiți și la contul pe care e postat clipul, însă, afli că este vorba despre Lumea Justiției, faimoasa LuJu, publicație altminteri prietenoasă cu doamna senator și avocat, și începi să te întrebi ce s-a întâmplat înainte de începutul filmării. 

Imaginea se conturează mai bine cu postarea Deliei Marinescu, jurnalista română care a intermediat acest incendiu de groapă de gunoi. Aflăm de acolo că, deși voia să facă un reportaj în care să arate ambele părți ale discuției despre vaccinarea anti-covid, jurnalista Lucia Goracci de la Rai Uno s-ar fi contrat verbal cu Șoșoacă înainte să înceapă interviul propriu-zis. Mai întâi pe tema pandemiei, apoi pe tema asemănării lingvistice dintre italiană și română, dar situația a explodat cu adevărat când senatoarea a luat-o deoparte pe jurnalista româncă să îi ordone să aibă grijă cum traduce. Văzând asta, Lucia Goracci ar fi întrebat-o pe Delia Marinescu dacă a fost amenințată, ceea ce a enervat-o pe Șoșoacă, care le-a zis să plece dacă nu le convine. Iar Jurnaliștii chiar ar fi zis că pleacă, ca apoi să fie sechestrați de către doamna senatoare. Probabil din acel punct începe și clipul LuJu. 

O ultimă piesă din acest puzzle febril este clipul postat pe contul de Twitter al Rai Uno, perspectiva jurnalistei italience, practic. Primul cadru este cu o căruță trasă de cai, iar pe fundal se aude muzică de țambal, în timp ce voiceoverul începe cu statistica deplorabilă a vaccinării din România. O frumoasă pastișă Kusturica. Restul clipului este un montaj dramatic despre răpire. Mai mulți oameni, probabil anti-vaxxeri, au comentat cu grafice care arată cum cresc cazurile în Italia, în timp ce în România scad.  

Faptele descrise textual și filmate din unghiuri insuficient de clare s-ar încadra, după cunoștințele noastre juridice limitate, la mai multe capete de acuzare penală, dar n-am reușit să aflăm decât că există un singur dosar penal, pentru ultraj, împotriva lui Silviu. Acesta a fost pus doar sub control judiciar, deși ar fi lovit-o pe Lucia Goracci în văzul unui echipaj de poliție, cu 3-4 camere de filmat în jur. 

În loc de concluzie, o pildă cu safari și gorile

Să încercăm o paralelă a situației din biroul de avocată al Dianei cu parcurile naturale sălbatice, care între noi fie vorba, numai naturale nu sunt, ci sub influență umană de mii de ani apud Levi-Strauss și Aurel Pasăre Nebunu. Există o întreagă nișă tip National Geographic care cu asta se ocupă, se duc să filmeze gorile, lei și tigri în mediul lor natural. Nu e o meserie tocmai onorabilă, cum nici jurnalismul nu e, dar hei, cineva trebuie s-o facă. Sunt conștienți de pericolele care îi pasc apropiindu-se de animale sălbatice, știu că nu pot controla situația, dar safariul e safari și consumatorii de media întotdeauna vor dori să vadă natura „desfășurându-se” din confortul propriei sufragerii.

Așa și în presă, avem o nișă de agenți provocatori care se apropie de „gorile politice” ca să le provoace și să obțină un scuipat, un răget, ceva acolo care să trezească furia privitorilor. Specia asta era reprezentată, până azi, de personaje deja perimate și care și-au pierdut credibilitatea jurnalistică precum Mălin Bot, Agent Green, Jurnalistul Buzoian etc.

Mălin Bot efectiv îi așteaptă pe la colțuri pe politicieni ca Dan Voiculescu și le spune că-s hoți sau le înșiră pasaje din dosarele pe care le au pe rol pentru corupție. Ok, putem înțelege catarsisul bizar pentru un anumit segment din middle class sau clasa de jos dornice de o răzbunare simbolică. 

Dar în cazul nostru avem de-a face cu o echipă „quality” dedicată 24/7 adevărului echilibrat jurnalistic așa cum e predat la BBC: o fixeriță-jurnalistă de la Libertatea cu ștate vechi în reportaje dense și ample de mare ajutor pentru oameni frumoși din corporații care știu să discearnă informația și o jurnalistă italiană cu experiență în jurnalism-safari: e vorba de o corespondentă de război cu multe premii la activ, etc.

Așadar, ca-n filmele cu Stan și Bran, avem o echipă trimisă parcă la fix pentru o misiune sinucigașă: să facă un material jurnalistic despre senatoarea antivaccinistă Diana Șoșoacă. Ce se poate scoate jurnalistic dintr-un interviu-reportaj face to face cu Diana Șoșoacă…ne depășește. Senatoarea e recunoscută pentru scandalurile pe care le produce în spațiul public (acum o lună filma morga covid și se certa în curtea unui spital cu directoarea) și a unor performance-uri comparabile cu cele ale useriștilor din epoca lor de aur când reprezentau La Resistencia în fața Palatului Victoria.

Rai Uno a primit fix ce a dorit: o mostră de loc comun cu „sălbaticii din est” iliberali și nedemocratici antivaxx, jurnalismul quality românesc a primit din plin oripilarea clasei de mijloc tânără surprinsă, probabil, de propria imagine de acum câțiva ani în oglindă și Diana Șoșoacă și gorila de soț al ei un nou proces pentru ultraj și simpatia necondiționată a claselor populare fascizate de zeci de ani de capitalism sălbatic, pentru care doar niște politicieni care latră la televizor reprezintă niște opțiuni viabile de guvernare.

Așa cum zice și Costel Prisecaru ca ad lib în clipuri pe tiktok-ne permitem însă și o parafrază-… în loc de Asia Expres, Safari România continuă.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

0FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

Populare

Filip Cristian, cryptomiliardarul de 19 ani de pe tiktok de proiectele...

7
Dacă ne urmărești ziarul de postironie și scandal, știi probabil că redacția noastră are o pasiune pentru tancuri financiare și tot ce înseamnă zona crypto. Dar atunci când aceste două elemente rare se întâlnesc și se unesc ca Voltron, trecem de pasiune și ne apucăm de doxat ca în rândurile de mai jos pentru că sunt semne că e pe cale să se întâmple o escrocherie.