Noul serial de pe Netflix s-a săturat de horror clasic, adică cu guvernante și copii sadici într-un castel britanic, și au încercat ceva supercurajos. În versiunea inițială a romanului lui Henry James, o guvernantă începe să fie coruptă de un evil insidio s care o face să aibă acces la lumea spiritelor. Cititorul e ținut pe jar și trebuie să se decidă dacă entitățile supranaturale care invadează castelele britanice sunt for real. Cam așa se gândea James că o să îți prinzi urechile în carte, că o să întoarcă șurubul până o să plesnești: e guvernanta nebună sau vede really really chestii. În carte, plăcere intensă a ceea ce nu cunoști—și alții știu—e dusă la paroxism.
The Haunting e acum despre paroxism, dar mai ales despre cum copiii britanici, crescuți cu guvernante, șofer, grădinar, bucătar, au început să aibă un glow care îi face speciali. Sezonul 1 discută un subiect global astăzi, și anume fenomenul copiilor care înțeleg și văd lucruri pe care nimeni nu le vede. De asta, primele cinci minute din The Haunting sunt un found footage cu secvențe de la mai multe televiziuni naționale, unde tot felul de tineri îți spun ceea tu nu vezi. În Cehia, ei îl au pe Rumburak, un tânăr minune care dă sfaturi despre cum tăierea salariilor profesorilor va duce la digitalizarea economiei. În Macedonia, un copil numit după președintele Clinton recomandă invadarea Etiopiei de către micul stat estic. În România, se știe bine, există Selly care, pe lângă că joacă televiziunile dușmane pe degete, cere foarte vocal ca fiecare elev să devină un brand cu propria afacere pe emag. În afacerile cu copii, popularitatea globală a Gretei obligă industria locală să își inventeze proprii vunderkinzi vizionari.
The Haunting nu se limitează să spună o poveste banală a copiilor superdotați care văd fantome, ci ne prezintă ambiguitatea situației lor. Deși au o existență asigurată pentru vreo zece vieți, ei sunt bântuiți, cam ca toată lumea care nu pare că are nicio o treabă decât să-i crească. Bântuirea la castel, vom afla după ce vom vedea cele nouă ore din primul sezon, este o problemă care nu poate fi tratată decât de o iubire queer, care îi va salva de la moarte. Ah, am uitat să vă spun, familia aristocrată și-a făcut averea monstruoasă în India. Iată cum ajungem din nou la paroxismul visat, șurubul este întors până să plesnească, iubirea vindecă, și mai ales iubirea queer vindecă din rănile lăsate moștenire de un imperiu crud și dezlănțuit.