Angajații STB au intrat deja a doua zi de grevă, iar toate tunurile presei sunt pe ei. Puțină lume vorbește însă despre adversarul lor curent, directorul Adrian Criț, cel căruia i-au cerut demisia pentru refuzul de a negocia. Dorim să ne facem datoria de propagandiști și să vă informăm în legătură cu omul al cărui cur este lins, indirect, de către toți cei care critică acțiunea sindicală.
Să începem cu CVul, de unde descoperim că domnul Adrian Criț este deținătorul duetului consacrat Mihai Viteazu – Carol I. Ca orice bun conducător de companie subvenționată de stat, domnul Criț și-a făcut datoria față de țară făcând o “specializare postuniversitară” la ferma de generali-doctori, apoi trecând printr-un master în securitate națională la ferma de sereiști. Lucruri extrem de importante pentru un om care terminase facultatea cu 10 ani în urmă și lucrase până atunci la Registrul Auto Român ca inginer, apoi șef de departament tehnic la secția poluare.
Proaspăt ieșit din băncile Academiei Naționale de Informații, domnul Criț devine director general și președinte CA al RATB, la insistențele consilierilor generali PDL și ale Elenei Udrea. Faptul că era președintele Organizației Oamenilor de Afaceri PD-L Sector 6 s-ar putea să fi ajutat și el. Mandatul său n-a durat prea mult, însă, doar un 1 an și 5 luni, fiind demis cu motivația că nu a dus la capăt proiectele pe care și le-a asumat și, ironic, pentru că nu a gestionat bine o grevă. A plecat direct la postul de director al proaspăt înființatei Autoritate Metropolitană de Transport București.
În acest scurt mandat, însă, Adrian Criț a reușit să ducă la capăt un contract înre RATB și compania Astra Vagoane Arad, care urma să retehnologizeze Uzina de Reparații – Atelierele Centrale (URAC) a regiei și să producă tramvaie sub licență Siemens în valoare de 600 milioane de euro. O investigație Kamikaze pe care o mai găsim citată doar în Hotnews acum sugerează că încheierea contractului a fost unsă de un credit de 250.000 lei pe care Adrian Criț l-a primit de la Banca Centrală Feroviară, deținută de omul de afaceri Valer Blidar, cunoscut sponsor PD-L, care a și garantat împrumutul cu un cont personal. Adrian Criț s-a apărat ulterior zicând că nu a beneficiat de nimic ilegal prin acel împrumut, ba chiar că nici nu mai era acționar la firma care primise creditul, SC Interlogistic AC SRL. Aflăm, desigur, din declarația sa de avere curentă că director general și co-acționar este chiar soția lui, iar din CV că ultimul său job înainte de noul mandat de director STB a fost fix la această firmă. Un alt factoid interesant despre această firmă îl găsim într-o postare pe forumul Metrou Ușor, care ne spune că Depoul Giulești era închiriat prin 2011 chiar către SC Interlogistic AC SRL.
Dacă toată treaba asta cu tramvaie Astra Vagoane Arad îți sună vag cunoscut, asta este deoarece cu scurt timp înainte să devină Nicușor Dan primar general cu ajutorul PNL (care, reamintim pentru tineri, a absorbit o parte din PDL), Astra Vagoane Arad a câștigat o licitație pentru 100 de tramvaie, după ce în timpul mandatului Gabrielei Firea pierduseră, în circumstanțe descrise atunci ca fiind cel puțin suspecte.
Într-un editorial plin de patosul său uzual, Cătălin Tolontan descrie cum îl găsise pe patronul Astra Vagoane Arad trist și resemnat la el în birou când s-a dus să îi ia un interviu legat de licitația dubioasă organizată de Firea. Valer Blidar ar fi oferit jurnaliștilor Libertatea un contract de publicitate, un fel de o atenție, o bomboană acolo. Evident, aceștia au refuzat. Concluzia jurnalistului? Măcar să facă tramvaiele alea la timp și să nu mai dea șpăgi la autorități și jurnaliști, că niciodată nu știi când vine unul cu șpaga mai mare. Asta e datoria companiilor private în viziunea presei libere, să nu mai dea șpăgi. Nimic despre relația afaceristului cu directorul STB.
Rămâne de văzut cum se va finaliza acest nou episod în care lupta sindicală și drepturile muncitorilor sunt atacate mediatic din aproape toate părțile, iar aspectele politice sunt tratate monocromatic, culoarea preferențială fiind roșu pesedist. Poate că până la urmă dorința liberalo-centristă de pace și liniște va câștiga și directorul STB va repeta schema cu mandatul mai scurt de 2 ani și se va întoarce la SC Interlogistic AC SA. Asta, desigur, dacă și-a terminat misiunea de acum.